Når foråret kommer snigende i marts, april og alting blomstrer i fuldt flor i maj måned, hvor solen også varmer dig mere, og flere mennesker nyder udelivet ved caféer, restauranter, skoven og stranden med hygge og gåture, er du måske én af dem, der slet ikke har lyst til øget udendørs liv og slet ikke glædes over forårets komme.

Rent faktisk kan varme solskinsdage være irriterende.

Øget varmegrader lægger ofte op til at iklæde sig mindre tøj – lige præcis dette, kan også være et udfordrende dilemma for dig….

Sommerferien står for døren, dette kan aktivere indre pres og ubehag, da kæreste/manden og evt. børnene glæder sig til badelandsture, strandture, men for dig er det angstprovokerende, da du slet ikke er parat eller har det godt med at være i bikini og badedragt.

For andre er det venner og veninder, der presser på: ”Kom med os til stranden og hygge”! Men, nej og atter nej…. du har ikke lyst til at iklæde dig sommertøjet, ubehaget stiger indeni dig bare ved tanken om det, faktisk så længes du bare efter efterår og vinter, så du kan gemme dig væk i dit vinter tøj.

Samtidig vågner du muligvis op, hver eneste dag med den tanke om, at I DAG, skal jeg starte min slankekur. Jeg kickstarter mig selv, lige præcis i dag og så bliver jeg tynd, nuvel måske ikke ligefrem…men så i det mindste slankere end, jeg er nu. Alting bliver godt, jeg kan liiiiige nå det til om 3 mdr. Og du tæller dagene inden ferien starter og igen stiger presset indeni, og håbløsheden er igen din følgesvend.

Lyder noget af ovenstående velkendt for dig?

Har du haft det sådan fornyelig? Er det dig lige nu?

Hvad med at gøre noget helt andet end det du plejer at gøre til; Du har sikkert prøvet diætist, personlig træner, kostvejleder, fitness, kontrol og planer. Førte det dig i mål eller gav det dig et hak i dit selvværd og tro på dig selv.

At lide af overspisning/BED er er psykisk problematik, som derfor skal behandles via terapi, der hjælper og forløser dine psykiske problematikker.

Problemet er muligvis, at du har forsøgt at løse det via et fysisk fokus, hvorfor du derfor har lidt nederlag.

Psykolog og ph.d.-studerende Lene Meyer har deltaget I to jounalisttuderendes radiointerview I projektet: Den syge sult. Lene Meyer, der arbejder ved Stolpegården med tvangsoverspisere, påpeger netop, at det er et krav fra hendes og behandlingsstedets side, at de overspisere, der er I forløb der, IKKE MÅ tabe sig under forløbet, højst svinge ca. 5-7 kg. Stolpegårdens krav om intet vægttab under behandlingen er et værdisæt, der handler om, at de mener at for at kunne helbrede en spiseforstyrrelse FØRST og FREMMEST, så er det vigtigt, at det er det terapeutiske arbejde, der får fokus og fylde I første omgang og ikke et fysisk fokus.

Den overbevisning kan jeg som psykoterapeut bakke 100% op om, det er også min erfaring, at for at kunne slippe overspisninger er de fleste nødt til at gå den omvendte vej af, hvad du umiddelbart måske har mest lyst til.

De fleste vil helst fokusere på vægttabet først, men i virkeligheden er det, det sidste der skal fokuseres på. Derimod er det et terapeutisk forløb, hvor der integreres ny adfærd, nye tanker og ny forståelse af dig selv, din historie og følelsesmæssige problematikker, der bør have første prioritet.

Er det dig, der står lige nu mellem valget…skal jeg gå den fysiske eller psykiske vej for at løse evt. overvægt/overspisnings problematik?

Vælger du behandling og terapi, skal du være hjertens velkommen hos mig.

Forårsdepression: Det er ikke ualmindeligt at lide af en forårsdepression, som dog ikke er en klinisk betegnelse, men det er en let depressiv tilstand, som mennesker med særligt disponeret sårbarhed oplever i forårsmånederne. Faktisk stiger antallet af mennesker med depression til 10-20 % om foråret og samtidig er det den tid på året, hvor der sker flest selvmord.

To væsentlige grunde kan være, at øget sollys betyder, at mange får for lidt søvn. Og en anden grund er, at nogle føler sig ekstra depressive og triste, når hele verden BLOMSTRER OP, og de samtidig ikke selv føler den samme glæde.

Foråret kan faktisk være den værste tid på året. For i stedet for at føle sig opstemte og fyldt med overskud, føler de forårsdeprimerede sig i stedet udkørte, energiforladte med et negativt syn på både sig selv og livet.

Forårsdepression – symptomer du skal være opmærksom på:

  • Følelsen af at føle sig ked af det eller trist til mode uden særlig grund. Eller har problemer med at føle noget som helst
  • Følelsen af at være meget træt trods søvn og besvær med at tage sig sammen til socialt samvær eller praktiske gøremål
  • Skyldfølelse og selvbebrejdelser over ikke at slå til og en tendens til at dvæle ved ting, som man tidligere har gjort forkert
  • Problemer med at falde i søvn eller sove igennem. Det kan være på grund af indre uro, rastløshed og angst
  • Nedsat appetit eller i enkelte tilfælde en stærkt forøget appetit – særligt efter kulhyldratrige madvarer
Psykoterapeut Hanne Kirkegaard Freebie

FREEBIE

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag straks:

MIN GRATIS GUIDE - 7 forandringstrin: Terapi før kur - Bliv bevidst - Rum dine følelser - slip dine overspisninger.

 

INKL. GRATIS FOREDRAGSBILLET til en af mine 6 foredrag.

Tak for din tilmelding!

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Læs mere her https://policies.google.com/technologies/types

Luk