Hvordan undgår du den værste sukkertrang om efteråret?

Nu er efteråret for alvor i gang, men med varmegrader på 18-20 stadig her midt i oktober måned kan vi kun være taknemmelige.

Det er som om solens varmestråler, fra den tropevarme sommer 2018, stadig gemmer på lidt varme til os.

Når det igen på et tidspunkt, bliver traditionelt efterårs vejr, så sker der det for rigtig mange, et tydeligt skift i humør og energi niveau.

Vi ved det, da det ofte gentager sig år for år.

Hvad kan vi lære af vores erfaringer?

Først og fremmest må vi være lydhøre overfor kroppens behov og signaler.

Psykoterapeut Hanne Kirkegaard Freebie

Når det bliver mørkere, så har de fleste mennesker brug for ekstra søvn.

Så giv din krop de fornødne ekstra timers søvn.

Det er godt at sove en halv til hel time ekstra, da det giver dig mere overskud i din hverdag og derved mindre trang til søde sager og overspisninger.

Langt de flest klienter jeg møder fortæller mig altid, at det ofte er træthed, der får dem til at overspise søde sager.

Selvom det er mørkt og mere koldt så giv din krop noget lys og frisk luft.

Tag cyklen engang i mellem til arbejde eller dit studie, gå nogle ture I skoven i dine weekender, få så meget dagslys som muligt.

Selvom det er koldere, så prioter udelivet og opsøg de steder du holder af – fx strand eller skov.

Spis sundere om efteråret – selvom dine cravings til sukker ofte stiger.

Når du er mere træt og energiforladt så er trangen til sukker og overspisninger for mange mennesker stigende.

Hvordan kan du modvirke det?

Jeg ved det lyder banalt, og du har sikkert hørt det utallige gange før, men giv din krop noget sundt FEDT, spis afbalanceret, lad være med helt at undgå kulhydrater.

Blot spis varieret og uden de ekstreme restriktioner.

 

Tillad dig selv til gengæld: Bare én gang om ugen i en time:

 

Mit mest overraskende råd: 1 ugentlig “synde” time:

Vælg et valgfrit måltid, hvor du i en time, og kun den time spiser præcis, hvad du har lyst til.

Det kan du gøre – og her give efter for alt det, som du normalvis ikke ville spise I løbet af ugens løb. I en valgfri time spiser du 100% det, du har LYST TIL.

Nyd det og hav på ingen måde dårlig samvittighed over det.

Så kan du kort sagt undgå de værst sukker cravings ved at give efter for trangen –  blot den ene gang om ugen i en time:-)

 

Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail hej@hannekirkegaard.dk, hvis du har brug for yderligere oplysninger og afklaring om et evt. forløb hos mig.

 

Kh Hanne

 

Kategorier

———

——–

Psykoterapeut Hanne Kirkegaard Freebie

FREEBIE

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag straks:

MIN GRATIS GUIDE - 7 forandringstrin: Terapi før kur - Bliv bevidst - Rum dine følelser - slip dine overspisninger.

 

INKL. GRATIS FOREDRAGSBILLET til en af mine 6 foredrag.

Tak for din tilmelding!

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Læs mere her https://policies.google.com/technologies/types

Luk