Du skal anskue sorgen som en kæmpe orkanisk bølge der rammer dig, når du svømmer I et åbent hav, hvis du kæmper imod bølgen, så bliver det svært og umuligt at “overleve” men, hvis du flyder med bølgens (sorgens) bevægelser/energi, så kan du lettere “svømme” videre uskadt.

 Hvad er sorg?

 “Sorg er kærlighed, der er blevet hjemløs”.

Det siges, at sorg er kærlighed, som skal bæres i hjertet over tid. Den tid er måske for altid. Forhåbentlig ikke så smertende som i starten af et menneskes sorgproces, men tabet vil nok altid præge personen i en vis grad.

Som jeg plejer at sige til mine klienter, jeg kan ikke få sorgen til at gå væk – men over tid vil sorgen forvandle sig til et ar, du bærer resten af dit liv i stedet for i starten, hvor det er et åbent blødende sår.

Det siges også, at den bedste måde at ære den/eller det, man har mistet, er netop ved at værdsætte sit liv endnu højere.

Vi sørger over tabet af et andet menneske, når vi har elsket og været forbundet til dette menneske i en relation! Det kan være en forælder, et barn, en ven, veninde, eller bror/søster eller et kæledyr! Og nogle gange sørger vi også, når en bekendt dør, en arbejdskollega går bort eller vi hører og læser om et menneskets tab! Fx. da en dansk familie fornyelig mistede 3 af deres 4 børn ved meningsløs terror på Sri Lanka i april 2019 under en påskeferie.

Faktisk kan man også sørge ved tab af en kæreste/ ægteskab, der slutter, et mistet hjem der brænder, et arbejdsliv der slutter/ eller en fyring!

Overordnet kan man sige, at SORG kan ramme os til hver en tid, når vi mister en person/ eller en epoke i vores liv, en tilknytning, som haft stor betydning for os i kortere eller som regel længere tid!

Sorg er en universel følelse, som alle kulturer, nationaliteter og uanset religiøs overbevisning og tro kan og må forholde sig til før eller siden i et levet liv.

 Hvordan håndterer du din sorg?

AT TILLADE SIG SELV AT VÆRE KED AF DET

 

Uanset, hvordan din hverdag er med arbejde og praktiske omstændigheder har du i starten måske brug for at tage helt fri/eller orlov i en periode. Nogle mennesker har det bedst med at få gang i deres hverdag og arbejde hurtigere end andre.

For alle kan jeg anbefale: Når du kommer hjem hver dag, så sørg for, at der er tid til bearbejdning, dvs. hvile, og giv dig selv plads til reaktioner, tristhed, gråd, indadvendt fordybelse, vær sammen med dem som bedst kan støtte dig. Tal med dine gode, nære venner og familie. Udtryk hvad du har brug for – det kan også være praktisk hjælp til madlavning, rengøring, passe børn osv.

Sov ekstra meget, giv efter for din krops behov for ekstra hvile, søvn – gå meget tidligt i seng, sov måske 9-10 timer i døgnet.

Frisk luft og motion? Har du tid, kan en lille gåtur hver dag give lidt fornyet energi. Det er svært at dyrke hård krævende motion, når du er I sorg/krise, så derfor kan 10-20 minutters gåtur være et bedre og mere afstressende alternativ i en periode.

Vælg evt. en professionel sparringspartner (psykoterapeut eller psykolog) under sorg forløbet.
 Nogle processer som fx sorg kan være gode at dele med en, der ikke er din ven, således at personen kan hjælpe dig til at forstå dine reaktioner mere overordnet og støtte dig uforbeholdent uden selv at være involveret (som venner og familie ofte er, hvis de også har mistet, den du har.)

Nedsæt egne forventninger til dig selv: Tillad dig selv ikke at orke ret meget i en periode. Vigtigst af alt er nok, tillad dig selv at være ’flad’ og tømt for overskud.

Når du som menneske befinder dig I en sorg – og reaktionsfase, så er det meget naturligt, at du føler dig ramt og deprimeret, men du skal vide, at du ikke på nogen måde lider af en depression, så løsningen for dig vil på ingen måde være at få beroligende eller antidepressiv medicin.

Når du sørger, så har du IKKE en depression, men depressive symptomer som følge af din sorgproces og de naturlige reaktioner, som følger deraf. I den situation skal dine følelser på ingen måde skubbes væk, men derimod gennemleves over tid.

Den smerte, du føler, er ikke i vejen – men vejen til afklaring, ro og accept.

 

Hvorfor kan sorgen blive kronisk og ødelæggende?

En uforløst sorg, der skubes væk, negligeres eller fornægtes helt kan have langvarige ødelæggende konsekvenser for et menneske.

Det allerværste du kan gøre , hvis du har mistet og er i dyb sorg, det er faktisk IKKE at reagere og “tage dig sammen” når du er ked af det, skubbe følelser væk og undlade at tale om alt det svære.

Gør lige akkurat det modsatte.

Reager, græd, vær vred, vær ulykkelig, vær udmattet, vær træt, vær modløs – følg med og udtryk alt det du mærker. Hvis du gør det, så får du det bedre efter noget tid.

Men der er ingen “let” vej gennem et sorgforløb, men hvis du ikke tillader dig selv at reagere, så riskerer du, at sorgen sætter sig som langvarige kroniske fysiske og psykiske smerter.

Hvorfor reagerer omverdenen ofte med tavshed overfor den sørgende?

Fra det øjeblik vi fødes er det et uomtvisteligt faktum, at vi skal dø en dag! Et menneskeligt liv varer ikke for evigt! Alle ved – at fra starten af det allerførste sekund et nyfødt spædbarn indånder sit selvstændige åndedræt, da vil det også en dag udånde sit sidste åndedræt og dø.

Selvom vi alle ved, at ethvert menneskeliv har en begrænset levetid, lever de fleste mennesker i vores vestlige kultur – og navnlig i DK i et fravær af stillingtagen til døden, tanker eller forholden sig til, hvad døden betyder for dem selv individuelt.

Dette er måske forklaringen på, at mange mennesker reagerer afstandstagende og famlende overfor et menneske, der er i sorg, og som har mistet.

De pårørendes berøringsangst beror ikke på følelseskulde eller manglende empati, men snarere end ubehjælpsomhed og uvidenhed overfor, hvad den sørgende har mest brug for.

Skal jeg spørge ind til det?

Eller skal jeg lade være?

Hvis jeg spørger, bliver personen, der sørger, så endnu mere ked af det?

Som hovedregel vil jeg sige, spørg nænsomt ind til det hellere én gang for meget end for lidt.

Og husk at en stor sorgproces kan vare helt op til et år og mere, så derfor er det vigtigt at turde spørge ind til det også efter 3-6-9 mdr. og længere tid.

At tale om det svære forløser og letter det menneske, der er I sorg, så derfor kan din rolle som ven/pårørende betyde alverden, for den som sørger.

Hvordan kan sorgen være et springbræt til dyb og indsigtsfuld udvikling og læring?

I visse faser af et levet liv – navnlig i alderdommen/ den 3. alders fase vil dødens nærvær komme til de fleste menneskers stillingtagen. Nogle møder dette faktum med afklaret ro og accept! Andre med fornægtelse og angst!

Jeg tror det afhænger meget af det liv, man har levet.

I sidste ende, når vores liv rinder ud, vil de fleste mennesker med garanti bedømme sig selv og et levet liv ud fra modet i deres hjerter.

Det vil helt sikkert ikke være de fejl eller de kuldsejlede chancer de tog, der vil præge et menneskes sidste livsevaluering.

Nej, jeg er overbevist om, at det vil være de chancer vi IKKE tog, det mod vi IKKE havde til fx at vælge drømme studiet, et nyt arbejde, en anden livspartner eller udleve drømmen om et liv i et andet land…og meget mere!

Jeg tror ikke på, at vi vil fortryde at du har TURDET, men du kan fortryde at du IKKE turde, da du havde chancen.

Så når sorgen rammer ubarmhjertigt og vi mister en betydningsfuld relation langt før vi troede det ville ske, eller en uventet ulykke sker og vi mister uventet og hårdt, så kan der ske det, at der ud fra det meningsløse tab og den ubærlige sorg udvikles en ny indsigtsfuld læring indeni dig.

Måske kommer dødens pludselige nærvær og din dybe sorg, som en konfronterende evaluering på dit eget liv, og hvordan du har valgt at leve det.

For nogle bliver en dyb sorg og krise sprængbrættet til en ny begyndelse.

Måske en dybere eftertænksomhed af egne livs valg og en eksistentiel ny måde at værdsætte dit eget liv.

Således kan en stor sorg og et tab alligevel, over tid, skabe nye indre betydninger og meningsfuldhed og vækste din egen personlige udvikling.

 

  • Så er du /I velkommen hos mig, jeg har gennem mange år, fra min praksis som psykoterapeut, med jævne mellemrum mødt mange mennesker, der stod midt i en svær sorg, hvor min hjælp til bearbejdning og forløsning har hjulpet dem videre.

 

Kontakt Hanne Kirkegaard – mail: hej@hannekirkegaard.dk  Se mere www.hannekirkegaard.dk

 

 

 

 

 

FREEBIE

Tilmeld dig Hannes nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og du vil løbende modtage en masse ny viden via mine artikler, klient beskrivelser og blogindlæg om forskellige psykologiske emner.

Tak for din tilmelding!

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Læs mere her https://policies.google.com/technologies/types

Luk