TERAPI MOD SUKKERAFHÆNGIGHED

Hvilke følelsesmæssige tegn er der på mad- og sukkerafhængighed?

De følelsesmæssige tegn kan ofte forveksles med depressivitet, hvilket får mange læger til fejlagtigt at diagnosticere deres patienter med en depression. Men en del side-symptomer, som afledes af mad – og sukkerafhængighed, er:

  • Konstant lyst til søde sager
  • Træt og udmattet uden grund
  • Almindelige pligter føles uoverkommelige
  • Rastløs, koncentrationsbesvær og hukommelsesbesvær
  • Manglende overblik og udholdenhed
  • Bliver let frustreret og irritabel, let til vrede og hidsighed
  • Nedtrykt og depressive /pessimistiske tanker
  • Trist uden umiddelbar grund
  • Følelse af at være lukket inde i en ”beholder”

Hvorfor er det så svært at komme ud af et mad- og sukkerforbrug?

Min erfaring er, at mad- og sukkerafhængighed næsten altid er et udtryk for en følelsesmæssig ubalance, som hen ad vejen udvikler sig til en tilbagevendende aktivitet, som personen igen og igen tyer til, når livet føles svært.

Derfor er det et mønster, som mange kan være “fanget” i, i årevis, og derfor har svært ved at komme ud af på egen hånd.

Derudover er det vigtigt at vide, at sukkerafhængighed OGSÅ har en stor indvirkning på den fysiske tilstand i kroppen.

Sukker er humørregulerende

  • Hurtige kulhydrater (sukker) påvirker hjernen til at producere mere serotonin
  • Serotonin en neurotransmitter, der har med humøret og med sultregulering at gøre
  • Serotonin = findes også i antidepressiv medicin.

Spiser man meget sukker og hurtige kulhydrater, produceres meget serotonin i hjernen. Prøver man at afvænne sig fra søde sager ved at gå på en restriktiv diæt, da oplever navnlig sukkerafhængige personer abstinenser og kropslige reaktioner på lige fod med en heroinafhængig, som går på afvænning fra sit stof.

Alt kan ikke forklares følelsesmæssigt og psykologisk, der er også en kropslig/fysisk dimension.

Bagrunden for, hvorfor vi foretrækker sukker og fedt?

  • Hjernen er indrettet således, at den automatisk holder af sødt og fedt.
  • Hos spædbørn er det en vigtig funktion, fordi denne smagspræference for sødt og fedt sikrer, at barnet drikker modermælken og får tilstrækkelig energi til at vokse.
  • Smagen for det sure og bitre er til gengæld noget, som vi først lærer gennem vores opvækst.

Smag for modermælken

Hjernen er indrettet således, at den automatisk holder af sødt og fedt. Det er smart fordi hurtig energi (sukker) og længerevarende energi (fedt) sikrer os overlevelse. Hos spædbørn er det en vigtig funktion, fordi denne smagspræference for sødt og fedt sikrer, at barnet drikker modermælken og får tilstrækkelig energi til at vokse. Smagen for det sure og bitre er til gengæld noget, som vi først lærer gennem vores opvækst.

Tilvænning til den sure smag

Børn skal lære at holde af sur og bitter mad, fordi vores smagsløg ikke er programmeret til det sure og bitre og en lang række andre smagsstoffer (aromaer). Børn, som får sukkerholdige drikke de første måneder af deres liv, har stor sandsynlighed for at udvikle ”en sød tand” – dvs. smagspræference for det søde senere i livet. Børn, der f.eks. får bitre modermælkserstatninger, spiser derimod flere bitre grøntsager og sure frugter and andre børn.

Fysisk afvænning fra sukker

Du kan hjælpe din krop på vej ud af sukkerafhængigheden ved at stabilisere dit blodsukker ved at spise masser af protein (magert kød, ost, æg, fjerkræ og skyr) og fedtstoffer (nødder, avokado, pesto og olie).

Du kan også vælge at tage ”En kold tyrker” (no sugar), det er det mest effektive for de fleste:

Efter 5 dage: Mærkbare fysiske ændringer: ingen hovedpine og smerter i kroppen/fysiske trang til sukker meget formindsket

Efter 3 uger: Den psykiske trang til sukker er væsentlig formindsket

Efter 3 mdr.: Trangen til sukker er nærmest ikke eksisterende

Bliv fri af din sukkerafhængighed – arbejd i terapi med din bevidsthed

Kig indad: Bliv klogere på, hvilke følelser aktiverer din sukkertrang?

Spiser du, når du er stresset, træt, ked af det, eller når du skal hygge?
Spørg dig selv: “Er det sukker jeg har brug for lige nu”? Kan svaret være en pause, søvn, omsorg, latter eller kærlighed ?

Begynd at opfylde dine egentlige behov i stedet for at bedøve dig selv med sukker. Det kan godt lykkes at få et afslappet forhold til sukker, men det kræver lysten til at se på sig selv og sine mønstre.

For en lang række mennesker handler sukker om, at det repræsenterer en følelsesmæssig erstatning for måske at udleve sit liv og tage nye valg. Ja, mad misbrug kan dække over meget, som er ubevidst.

Jeg har specialiseret mig i at hjælpe andre til at finde ud af, hvorfor mad betyder det, det betyder, hvorfor mad og sukker bruges i alle mulige situationer og ikke mindst, hvordan den enkelte kan komme videre, blive fri af den følelsesmæssige afhængighed, som sukker og mad udgør.

Det er ikke en nem vej, hvis sukkerafhængigheden i den grad udgør en massiv vane i krop og hoved, men det kan lade sig gøre.

Læs mere om terapi og gruppeforløb.

I efteråret 2017 tilbyder jeg igen gruppeterapeutiske forløb, der vil være to individuelle holdforløb at vælge i mellem.
Hold 1, har følgende 6 mødegange: 8/8, 22/8, 5/9, 19/9, 3/10 og 10/10 2017

Hold 2, har følgende 6 mødegange: 20/9, 4/10, 11/10, 25/10, 8/11 og 22/11

Ønsker du at deltage i en af de to næste gruppeterapeutiske forløb, så kontakt mig meget gerne snarest.
Du kan tilmelde dig allerede nu ved at maile mig: hej@hannekirkegaard.dk eller ring 29821911.

Dansk Psykoterapeutforening

Jeg er medlem af Dansk Psykoterapeutforening (MPF) og LFS (Landsforeningen For Spiseforstyrrede & pårørende). I LFS.dk er jeg ligeledes officiel sponsor for foreningen.

Dansk Psykoterapeutforening er dit kvalitetsstempel. I dag er det således, at der ikke er statslige regler for, hvornår en person må kalde sig for psykoterapeut. Det betyder, at alle og enhver med ingen eller kun lidt uddannelse uhindret kan sætte et skilt på døren og tage imod klienter. Derfor er mit medlemskab af Dansk Psykoterapeutforening også et kvalitetsstempel. Jeg lever som medlem op til en række kriterier om uddannelse og erfaring for at få lov til at kalde mig Psykoterapeut MPF. Denne beskyttede titel er DIN garanti for, at jeg har de kompetencer, der skal til for at give den rigtige hjælp og behandling.

Ring til Hanne på 29 82 19 11 - hej@hannekirkegaard.dk - Elkjærvej 36, 8230 Åbyhøj

Terapi, gruppeforløb og udvalgte foredrag foregår på adressen: Elkjærvej 36, 8230 Åbyhøj

PRAKSIS INFO

29 82 19 11

Elkjærvej 36, 8230 Åbyhøj
Terapi, gruppeforløb og udvalgte foredrag foregår på adressen: Elkjærvej 36, 8230 Åbyhøj

Hanne Kirkegaard

”Følelser er som faldskærme – de virker bedst, år de er udfoldet”.

"Jeg vil gerne hjælpe dig til udfolde de følelser, som fylder I dig – uanset om de er positive eller negative!"

Hanne Kirkegaard arbejder som psykoterapeut, gruppeleder og foredragsholder.

Kontakt Hanne Kirkegaard

Psykoterapeut Hanne Kirkegaard Freebie

FREEBIE

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag straks:

MIN GRATIS GUIDE - 7 forandringstrin: Terapi før kur - Bliv bevidst - Rum dine følelser - slip dine overspisninger.

 

INKL. GRATIS FOREDRAGSBILLET til en af mine 6 foredrag.

Tak for din tilmelding!

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept. Læs mere her https://policies.google.com/technologies/types

Luk